reklama

PKO alebo o Vhodnosti Sentimentu

Ale chápem všetko to fajčenie vo vestibule. To sme sa – my fajčiari - snažili prekryť amoniakový zápach moču vychádzajúci zo záchodov....nuž ale niet sa čo diviť, mnohí proste nestihli dobehnúť po tom, čo dlhé hodiny hľadali parkovanie, alebo taxík stál v nekonečnej rade áut pred možnosťou otočenia sa na nábreží k PKO

Písmo: A- | A+
Diskusia  (57)

Dobre, ruku na srdce. Som to ja, ktorý má v našej rodine vzťah k tradíciam, ktorý vyberá vianočný stromček, aj ho potom ozdobuje, ja robím z orechov plávajúce lodičky v podvečer štedrého večera a odkladám si šupinky z kapra ...Slovom, som tradicionalista, milujem vône minulosti, pred „kopčekovou“ uprednostňujem „točenú“ zmrzlinu, kolový nápoj si dám ten vymyslený v československu, jedného mobilného operátora stále nazývam globtel a niekde mám v pivnici schované basketbalové tenisky, v ktorých som pred 19 alebo 20 rokmi nastúpil na svoj prvý ligový zápas....

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj k PKO mám zopár milých spomienok. V októbri až novembri 1989 som tam – spolu s mojimi spolužiakmi zo strednej školy – absolvoval „tanečnú“. Venček sme mali deň pred generálnym štrajkom v roku 1989 a na niektoré časti kurzu som chodil priamo z námestia SNP, kde sa konali povestné „kľúčové“ stretnutia pod partizánom s Budajom a Kňažkom. Niekde v tej dobe som sa v PKO pohádal aj s mojou spolužiačkou, dnes mojou manželkou, myslím že ten rešpekt, čo si vtedy v PKO vydobila je aj tajomstvom úpechu nášho dlhoročného vzťahu...A potom, počas 20. Ročníka Bratislavských Jazzových Dní mi môj šéf Pavel Daněk navrhol vec nevídanú – spolumoderovanie „džezákov“. V estrádnej sále moderoval pán Peter Lipa a v spoločenskej sále som sa snažil ja ...mno...O dáky rok neskôr som moderoval v rámci festivalu Rock Pop Bratislava vystúpenie v Estrádnej Sále. Tam sa niekde zrodil aj náš zvláštny vzťah s človekom, ktorého veľmi obdivujem –za obe jeho kariéry – s Mišom Kaščákom. Bez Ladu a Skladu práve dohrali svoj koncert pred plnou sálou a po nich mal ešte prísť premierový koncert skupiny BUTY, ktorí mali v tej dobre ohromný hit „Jednou Ráno“. Dav si však žiadal prídavok Bez Ladu a Skladu . Organizátori koncertu a moji šéfovia zároveň mi povedali, že čas nám nedovolí prídavok a musíme ísť s koncertom Buty. Publiku som povedal, že Bez Ladu sa už nevrátia, ale vďaka dákej dezinterpretácii sa do šatne dostalo k Mišovi niečo úplne iné, čo ho dosť rozladilo a patrične to dal ešte v tú chvíľu najavo ako mne tak aj publiku. A ešte som v PKO videl famózne narodeninové koncerty Paľa Hamela, pár hudobných cien, pár džezákov, koncert skupiny Erasure pred poloprázdnou sálou, úžasného Macea Parkera a nech mi boh odpustí všetky tie nespomenuté ďalšie akcie, ktoré som tam síce videl, ale vďaka notoricky nekvalitnému alkoholu v bufete som na ne zabudol v smrteľných kŕčoch alkoholovej a nikotinovej intoxikácie získanej vo vestibule PKO...Ale chápem všetko to fajčenie vo vestibule. To sme sa – my fajčiari - snažili prekryť amoniakový zápach moču vychádzajúci zo záchodov....nuž ale niet sa čo diviť, mnohí proste nestihli dobehnúť po tom, čo dlhé hodiny hľadali parkovanie, alebo taxík stál v nekonečnej rade áut pred možnosťou otočenia sa na nábreží k PKO. A ešte kôli jednej veci mám PKO veľmi rád. Na usporadúvaní kultúrnych podujatí sa dá buď trošku zarobiť, alebo hrozne veľa prerobiť. Tento kultúrny stánok mi nedovolil prerobiť ani korunu, keďže jeho technické parametre boli zväčša mimo požiadaviek mojich umelcov...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A teraz vážne. To, že mesto ako Bratislava nemá jeden kultúrny stánok (nie multifunkčnú arénu) ale kultúrny stánok s dvoma – troma koncertnými sálami, miestom na výstavy, klubovou činnosťou atď je do neba volajúce. Viete že to bol Slovák, čo bol donedávna v Bruseli komisárom Európskej komisie, ktorý mal v agende aj kultúru. Ešte raz...Slovák šéfoval kultúre v Európe (!!!!!) a v hlavnom mesta Slovenska nemáme kultúrny stánok..Niečo som nepostrehol ??? alebo....hmmm, obuvníkove deti bosé chodia ? Dobre, bytová otázka má vyšší stupeň priority, pán predseda strany, ale aj tak...to príslovie znie „panem et circenses“ a nie „panem et panem“ (chlieb a hry a nie chlieb a chlieb)...ale to som odbočil, prepáčte....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto meste niet kde robiť koncerty do 2000 ľudí, niet kde robiť televízne show, niet kde robiť muzikály, niet kde robiť výstavy. To je pravdivý stav vecí. PKO je staré, technicky zastaralé, a mne to tam zapácha. NTC je hlavne športový stánok, kde po desiatej hodine musí byť ticho, Incheba je mamutia priestormi aj megalomanstvom managementu,  Basketbalová hala Pasienky nemá vôbec zázemie a na kultúrne podujatia sa hodí tak, ako ja za opáta mníškeho rádu zviazaného sľubom mlčanlivosti. Zimný štadión začali ohadzovať žeriavmi, aby nám vysvetlili, prečo bude nakoniec stáť dvojnásobok rozpočtu.  Téme futbalových štadiónov a open air koncertov sa vyhnime, prosím....ale na tehelnom za chvíľu začnú vyberať vstupné pod hlavičkou mestského múzea.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tejto situácii snaha o zachovanie tak totálne nevhodného, i keď charizmatického  miesta na kultúru,ako je PKO je maximálne nepragmatická. Stokrát sa sto premiérov môže nechať reťazmi priviazať k tej budove, problémy s labyrintom zákulisia, parkovaním, sedením, sociálnymi zariadeniami, spleťou vzťahou, vzduchotechnikou, ťahmi, kvalitou občerstvenia sa tým nevyriešia. Kultúrna obec by nemal vnímať túto situáciu ako problém. Skôr ako jedinečnú príležitosť dostať sa k funkčnej hale. Kultúrna obec by mala dostať záväzný prísľub od investorov a skôr by mala pomáhať kreovať tento priestor, omnoho skôr, než venue management bude zadaný niektorému z gigantov tipu AEG (nemýliť si s AEG – Electrolux)

Najhoršie čo sa môže stať – aspoň nám, čo sa podujatiami a kultúrou živíme – je to, že nám to PKO zachovajú, bude nám tam ešte ďalších 20 rokov zapáchať, až nám počas jedného koncertu padne na hlavu....

Som to ja, čo mám rád tradície...ale zároveň nevidím najmenší dôvod na militantný sentiment, ktorý je hlavnou muníciou pri boji za zachovanie PKO.

Jaro Slavik

Jaro Slavik

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Predajca umenia. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu